HOMENIEUWSBRIEFFAQCONTACTSITEMAP
Inschrijven nieuwsbrief

Nieuws

De Lijnwinkel is open

Sinds 5 december kun je terecht in het vernieuwde verkooppunt van De Lijn. De Lijnwinkel bevindt zich in een volledig nieuw pand (locatie van het vroegere café Monaco) in de Dr. André Sierensstraat, vlakbij perron 2 van het nieuwe busstation.

De medewerkers van de Lijnwinkel helpen je aan de 2 loketten bij de aankoop van je abonnement, Lijnkaart, Dagpas of andere vervoersbewijzen. Er is ook een grote wachtruimte.

Lijnwinkel

Voordelig reizen
Als inwoner van Aalst reis je goedkoper met De Lijn. De stad komt namelijk tussen in de kosten van een busabonnement en biedt haar inwoners via een ‘derdebetaler-systeem’ ook een Gemeentekaart aan. Hiermee reis je binnen de grenzen van Groot-Aalst aan een tarief van 0,70 EUR per rit in plaats van 1,- EUR of heen en terug aan een tarief van 1,40 EUR in plaats van 2,- EUR. De tienrittenkaart ‘derdebetaler (7,- EUR) is enkel te koop bij de dienst Financiën van de stad, en niet in de Lijnwinkel.

De Lijnwinkel is van maandag tot vrijdag open van 10.45 tot 13.15 uur en van 13.30 tot 17.45 uur. Op zaterdag kun je er terecht van 10 tot 12.15 uur en van 12.30 tot 17 uur. Meer info vind je op www.delijn.be.

Fietsgebouw en Statieplein geopend

officiële opening fietsgebouw

Een vernieuwd Statieplein en een gloednieuw fietsgebouw dat plaats biedt aan 800 tweewielers. Bij de officiële opening op donderdag 14 november 2013 werden lintjes doorgeknipt en gingen honderden ballonnetjes de lucht in. Want eindelijk is het zo ver: de groezelige Stationsbuurt van weleer ziet er vandaag veel fraaier uit en is vooral ook een stuk veiliger.

De NMBS-Holding begon in 2012 met de bouw van het nieuwe fietsgebouw op de plaats van de oude fietsenstalling in de Majoor Claserstraat. De constructie van staal en glas en een groendak van 800 m² is ingepast in de spoorwegberm en de minimalistische architectuur integreert zich optimaal in de stationsomgeving. De NMBS-Holding investeerde 2,350 miljoen euro in het nieuwe fietsgebouw.

Krantenwinkel, fietspunt en toiletten
Naast plaats voor 800 fietsen, is er in het fietsgebouw ook een krantenwinkel, een fietspunt (open van 7 tot 19 uur), publiek sanitair (open van 6 tot 20 uur, in het weekend en op feestdagen vanaf 7.30 uur), een lokaal voor de poetsers van het station, drankautomaten en een geldautomaat. De nieuwe fietsparking is bestemd voor de treingebruikers en wordt ’s nachts afgesloten. Het fietsgebouw opent 30 minuten voor het vertrek van de eerste trein en sluit 60 minuten na aankomst van de laatste trein in het station van Aalst.

Fietsgebouw Majoor Claserstraat

fietsgebouw binnen

Veiligheid centraal
In het ontwerp van het fietsgebouw is veel aandacht besteed aan de veiligheid. De open roosters, lamellen, heldere verlichting en camera’s geven de fietser een veilig gevoel. De aanwezigheid van een fietspunt zorgt voor een goede sociale controle. De Majoor Claserstraat werd ook zo heraangelegd dat de fietsers veilig en vlot de fietsparking kunnen binnenrijden.

Stijlvol Statieplein
Het ontwerp van architect Christian Kieckens vormde het chaotische verkeersplein om tot een eigentijds evenementenplein. Het grote verkeersvrij middenplateau bestaat uit een tapijt van natuursteen, afgewerkt met fonteinen en zitbankjes. Begin dit jaar gaf de Nederlandse kunstenares Baukje Trenning al toelichting bij de door haar ontworpen Dirk Martenstegels die het plein sieren. ‘Sporen’ die even breed zijn als de rails van de spoorlijn zijn tussen de tegels aangebracht. Ze hebben ze de inscriptie ‘Aalstaalstaalst…’, wat dus in repetitie aan staal relateert, een knipoog naar de vroegere benaming van de spoorlijn als ‘ijzeren weg’. Een terrasje meepikken aan het Statieplein wordt ook aangenamer door de bredere terraszone aan de andere kant van de rijweg.

Opening Statieplein

Vernieuwd Statieplein


Klaar! Wat nu?
De voorzijde van het station mag dan al klaar zijn, nu hunkert de achterzijde van de sporen nog naar een opknapbeurt. De pendelparking wordt volledig hervormd, er komt een bijkomende fietsenstalling aan de andere kant van de sporen en –als eerste stap in de ontwikkeling- komt er een tweede onderdoorgang.

Nieuwe verkeerssituatie Statieplein

Verkeersveiligheid is ook een sleutelwoord in het ontwerp van het vernieuwde Statieplein. De bussen waren een tijdje geleden al verhuisd naar de Dokter André Sierensstraat en het verkeer rijdt voortaan om het plein heen. Permanent parkeren is niet meer mogelijk, enkel aan een zogenaamde zoenzone (‘kiss and ride’) kun je even halt houden om iemand te laten uitstappen.

Rijrichtingen auto’s
Op het plannetje zie je de rijrichtingen van het auto en busverkeer. Vanop het Statieplein kun je niet langer de Majoor Charles Claserstraat of de Vooruitzichtstraat inrijden, maar moet je afslaan naar de Albert Liénartstraat of de Stationsstraat. Van de aanpalende straten is enkel in de Stationsstraat nog verkeer in beide richtingen mogelijk.


Linksboven: Majoor Claserstraat
Linksonder: Vooruitzichtstraat
Onderaan: Stationsstraat
Rechtsboven: Dr. André Sierensstraat (busstation)
Rechtsonder: Albert Liénartstraat



Kunst aan het station

Kunstwerken eren Boon en Martens

In het station van Aalst werd de nieuwe vloertegel voor het Statieplein voorgesteld. De speciale ‘Aalst’-vloertegel, op basis van het oorspronkelijk lettertype van Dirk Martens, is een ontwerp van de Nederlandse Baukje Trenning. Aan het nieuwe busstation werd ook een 28 meter lang permanent kunstwerk ‘Portret door een Speed Disk: Over Louis Paul Boon’ van de Zwitserse kunstenares Maya Roos aan het publiek voorgesteld. Drijvende kracht achter de kunstprojecten in onze stationsomgeving is architect Christian Kieckens, de ontwerper van het Masterplan Aalst Stationsomgeving.

Christian Kieckens op de persconferentie

Architect Christian Kieckens lichtte het kunstproject toe.

Dirk Martens blijft kunstenaars inspireren. Als invoerder van de boekdrukkunst in de Lage Landen vormde hij de ideale inspiratiebron voor de Amsterdamse kunstenares Baukje Trenning. Zij ontwierp de bijzondere tegels die binnenkort ons vernieuwd Statieplein zullen sieren. De kunstenares verweefde in haar ontwerp een stukje stadsgeschiedenis. Het patroon van de tegels wordt gevormd door lettervormen die afgeleid zijn van een lettertype, gebruikt in de tijd van Dirk Martens (15e en 16e eeuw). De lettervormen ontstaan door haaks op elkaar staande arceringen en dat is dan weer een verwijzing naar de textielindustrie van de stad. De tegels worden willekeurig aangelegd tussen de roestvrij stalen banden met de inscriptie AALSTAALST, een ontwerp van Christian Kieckens. De firma BNO uit Gijzegem ontwierp de tegels in Chinese hardsteen.

Baukje Trenning
Baukje Trenning


Detail van de speciale tegels die op ons Statieplein worden aangelegd.

Kapellekensbaan in Dr. André Sierensstraat
Tegen de spoorwegberm naast het busstation in de Dr. André Sierensstraat, heeft de Zwitserse kunstenares Maya Roos een 28 meter lang permanent kunstwerk gerealiseerd. Roos was laureate van de wedstrijd kunstinterventies in de Aalsterse stationsomgeving. Met haar deelname aan die wedstrijd leerde ze niet alleen onze stad, maar ook het werk van Louis Paul Boon kennen. Roos geraakte gefascineerd door de schrijvers kleurrijke woordkeuze. Haar kunstwerk ‘Portret door een Speed Disk: Over Louis Paul Boon’ refereert naar zijn boek ‘De Kapellekensbaan’ (1953), dat exact 60 jaar geleden werd gepubliceerd.

Maya Roos voor haar kunstwerk
De Zwitserse Maya Roos poseert voor haar kunstwerk

Booncatalogus in computercode
Ze maakte het werk in een digitale code via het computerprogramma ‘Speed Disk’ van Dr. Norton. Het computerprogramma toont de fragmentatie van een harde schijf met gekleurde lijnen. In dit geval heeft de computer alle informatie over Louis Paul Boon geregistreerd en gerangschikt. Roos heeft deze lijnen daarna opnieuw geordend en zo een nieuw beeld gerealiseerd. Achter de gekleurde lijnen is het hele werk van Louis Paul Boon terug te vinden: zijn collectie erotische foto’s, schetsen, foto’s van Aalst…


Inmiddels schieten de werken aan het Statieplein en het fietsgebouw in de Majoor Claserstraat goed op. Tegen dit najaar zijn ze volledig afgewerkt.

Download hier de toespraak van Baukje Trenning over de speciale Dirk Martenstegels: toespraak Baukje Trenning

Download hier de toespraak van Maya Roos over het kunstproject in het busstation:  Nederlandse versie  -  English version

Nieuw busstation in gebruik

Op maandag 27 augustus 2012 nam vervoersmaatschappij De Lijn het nieuwe busstation in de Dr. André Sierensstraat in gebruik. Voortaan vind je daar dus alle opstapplaatsen voor alle buslijnen. Op het Statieplein zelf en in de aanpalende straten vind je geen bushaltes meer. 27 bussen kunnen er, verdeeld over 3 baanvakken, gelijktijdig halt houden. Later plaatst De Lijn nog moderne luifels die extra beschutting moeten bieden tegen wind en regen.

Infomarkt Stationsomgeving 13 juni 2012

Infomarkt Stationsomgeving op 13 juni

De stad organiseert op woensdag 13 juni een infomarkt in ontmoetingshuis De Brug rond de komende werken aan het Statieplein en omgeving. Iedereen welkom van 16 tot 20 uur.


Na het bouwverlof, in de maand augustus, gaan de werken aan de stationsomgeving opnieuw van start. Voorop staat de langverwachte heraanleg van het Statieplein, maar ook de Stationsstraat, de Majoor Claserstraat en de Cumontstraat worden volledig vernieuwd. Bovendien start ook de bouw van het nieuwe fietsgebouw in de Majoor Claserstraat en wordt het busstation in de Dokter André Sierensstraat verder afgewerkt.

Wie vragen heeft of beter op de hoogte wil zijn van deze aankomende werken kan op woensdag 13 juni naar de infomarkt in ontmoetingshuis De Brug (Hersthage 11-19). Deskundigen van alle betrokken partijen wachten je graag op aan de verschillende infostandjes waar je terecht kunt me al je vragen.

Meer info vind je in deze folder (pdf - 646 kb). Alle buurtbewoners van Statieplein kregen deze folder in de bus.




Verhuis fietsenstalling

Fietsenstalling Statieplein verhuist naar pendelparking

In afwachting van een nieuw fietsgebouw in de Majoor Charles Claserstraat verhuist de fietsenstalling aan het Statieplein op 8 juni naar de pendelparking van het station. Ook de fietsparkeerplaatsen in de Majoor Charles Claserstraat verhuizen mee.

Alle fietsenrekken komen daardoor op één centrale locatie terecht. Fietsers kunnen hun fiets tot dicht tegen de onderdoorgang stallen. Recent werd ook de toegang tot de pendelparking aan de Denderstraat veiliger en toegankelijker gemaakt voor voetgangers en fietsers.

De verhuis naar de pendelparking vindt plaats op vrijdag 8 juni 2012. Tegen die datum moeten alle geparkeerde fietsen aan het Statieplein en in de Majoor Charles Claserstraat verwijderd worden. Gebruikers van de fietsenstalling worden hierover geïnformeerd via grote panelen en een gerichte flyeractie.

op weg naar een nieuw fietsgebouw



Op weg naar een nieuw busstation

Project ASO gaat nieuwe fase in vanaf 15 juni 2011!

Terwijl op het Werfplein en aan de Sint-Annabrug volop bedrijvigheid heerste bleef het een tijdje stil in de Dokter André Sierensstraat. Vanaf 15 juni komt daar verandering in, want dan starten de werken aan het nieuwe busstation en een gedeelte van het Statieplein.

De bouw van het nieuwe busstation is een project van vervoersmaatschappij De Lijn. De stad participeert voor een kwart. De werken kaderen net als het Werfplein en de Sint-Annabrug binnen de grote verfraaiingswerken aan de Aalsterse Stationsomgeving, het project ASO. Bij deze werken wordt ook al een stuk van het Statieplein heraangelegd, namelijk de strook tussen de Albert Liénartstraat en de Dokter André Sierensstraat. Tijdens de werken houden de bussen halt in de Stationsstraat, de Fabriekstraat en de Vooruitgangstraat.

het nieuwe busstation


27 bussen tegelijk
Vorig jaar werd de spoorweghelling afgegraven en een keermuur gebetonneerd om plaats te maken voor de uitbouw van het nieuwe busstation. Er komen drie evenwijdige busperrons met in totaal zes haltezones. Dankzij deze indeling kunnen er 27 bussen tegelijk halte houden! Brede zebrapaden bieden een veilige en vlotte oversteek naar de verschillende perrons. Voor rolstoelgebruikers en kinderwagens worden de zebrapaden en toegangen tot de perrons uitgerust met hellingen. De hoogte van de perrons wordt aangepast aan de opstaphoogte van de bussen. Er komt duidelijke reizigersinformatie op digitale borden en info met de vertrek- en aankomsturen van de bussen.

Eigentijds en stijlvol
Het nieuwe busstation wordt niet alleen functioneel, maar ook eigentijds en stijlvol. De lange keermuur wordt aangekleed met een golvende wand en zitbanken die verschillende wachtzones vormen. De middenperrons krijgen glazen tussenwanden en transparante luifels in kunststof, een elegante manier om de langgerekte perrons in compartimenten op te delen. De doorzichtige materialen zorgen voor een aangenaam, open gevoel en geven het daglicht vrij spel. ’s Avonds zal het busstation oplichten dankzij het kunstlicht in de gestileerde luifels.

het nieuwe busstation


Eerste gedeelte Statieplein
De werken op het Statieplein betreffen het eerste kwart van het plein (verbinding André Sierensstraat - Albert Lienaertstraat). De nieuwe inrichting van het Statieplein is ruim, strak en duidelijk. Het plein wordt opgevat als een ‘stedelijk interieur’, waar mensen elkaar in een aangename sfeer kunnen ontmoeten, verwelkomen of uitwuiven. Het plein is één grote zone die voetgangers vrij kunnen oversteken. Het is de bedoeling er een leefbaar plein van te maken, zowel overdag als ’s nachts. Voor de stationsomgeving betekent het Statieplein als het ware de schakel tussen het nieuwe busstation, de spoorwegonderdoorgang en de fietsenstalling. Op het Statieplein zullen geen parkeerplaatsen meer zijn, maar wel nog een zogenaamde ‘zoenzone’. Tijdelijk aan- en afrijden naar en van het station blijft dus mogelijk. Bovendien werden er enkele staanplaatsen voor taxi’s en belbus voorzien. Langs de gevels bieden brede zones voldoende ruimte voor terrassen. Speelse fonteinen, stijlvol straatmeubilair en sfeervolle pleinbelichting maken het plein echt af. Het project van de heraanleg van de tweede fase van het Statieplein, waarin ook de heraanleg van de Stationstraat, de Majoor Claserstraat en de Cumontstraat zijn opgenomen, volgt aansluitend op deze eerste fase, maar maken deel uit van een aparte aanbesteding. Ontwerpers van het statieplein zijn Architect Christian Kiekens en de dienst Openbare Werken van de stad. De werken duren vermoedelijk 170 kalenderdagen.

Volg de stand van zaken van de werken op de voet via de website van de stad, via de rubriek Werken en verkeershinder.

Sint-Annabrug ingehuldigd en open voor verkeer

Nieuwe Sint-Annabrug is open!

Eindelijk is het zover: de nieuwe Sint-Annabrug is ingehuldigd en open voor verkeer. Daarmee valt ook het doek over de oude Sint-Annabrug en steek je de Dender voortaan enkele meters verderop over. De afbraak van deze brug is gepland op 8, 9 en 10 april.

Inhuldiging Sint-Annabrug

Opgelet:

Tijdens de eerste week van de paasvakantie (week van 11 april) wordt het Werfplein geasfalteerd. Dit houdt in dat gedurende drie dagen geen autoverkeer mogelijk zal zijn over de Sint-Annabrug. De Molenstraat blijft bereikbaar via de Onderwijsstraat en De Coninckstraat. De Burchtstraat, de Vaartstraat en Dokter André Sierensstraat worden tijdens die 3 dagen doodlopend.

inhuldiging Sint-Annabrug

Foto Fernand Van Langenhoven

Sint-Annabrug is bijna klaar

Nieuwe Sint-Annabrug is bijna klaar!

Binnenkort wordt de nieuwe Sint-Annabrug ingehuldigd. Daarmee valt ook het doek over de oude Sint-Annabrug en steek je de Dender voortaan enkele meters verderop over. Dat heeft uiteraard zijn gevolgen op de verkeersafwikkeling. Intussen wordt ook nog volop doorgewerkt aan het Werfplein en aan de kaaien.

Download hier de infofolder met de planning

nieuwe Sint-Annabrug is bijna klaar
foto: Fernand Van Langenhoven

In mei 2009 trok minister Hilde Crevits de eerste koperkabel, als symbolische start van de werken aan de nieuwe Sint-Annabrug. De stad organiseerde toen een persrondgang langsheen de belangrijkste projecten binnen het project Aalst Stationsomgeving (project ASO). De nieuwe Sint-Annabrug en de werken aan het Werfplein en de Fritz De Wolfkaai maken daar deel van uit en zitten in een vergevorderd stadium. Begin april wordt de nieuwe brug ingehuldigd. Bekijk hier de reportage van regionale nieuwszender TV OOST.

Subsidies
De werken die nu aan het Werfplein en aan de Frits De Wolfkaai plaatsvinden worden gesubsideerd door EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en de Vlaamse overheid. Concreet komt dit voor de heraanleg van het Werfplein en de Frits De Wolfkaai neer op een subsidie van 40% van de gemaakte kosten, concreet is dit een bedrag van 917 957,48 EUR. Ook de Vlaamse Overheid subsidieert dit project voor 45% van de gemaakte kosten, een bedrag van 1 032 701,90 EUR. Dit betekent dat de stad Aalst slechts 15% van de gemaakte kosten moet dragen.

Rechteroever en Sint-Annabrug
Eens de nieuwe Sint-Annabrug opengesteld is voor het verkeer kan de heraanleg van het kruispunt op rechteroever starten. Deze werken zullen enkele gewijzigde verkeerssituaties met zich meebrengen. Om de verkeershinder tot een minimum te herleiden worden deze werken maximaal gefaseerd. We geven je een overzicht van wat je de komende maanden mag verwachten.

Fase 1 - heraanleg kruispunt Molendries-Treinstraat
Deze werken zitten er bijna op. Het kruispunt Molendries-Treinstraat is heraangelegd en in de Josse Ringoirkaai zijn voet- en fietspaden aangelegd. Tijdens deze fase waren de Molendries en Treinstraat doodlopend en bleef de Josse Ringoirkaai afgesloten voor alle verkeer. Het einde van de werken is voorzien op 31 maart.

Fase 2 - afbraak oude Sint-Annabrug en herstel kaaimuren
Na ingebruikname van de nieuwe brug wordt de oude Sint-Annabrug ontmanteld. De bestaande landhoofden worden opgebroken en ook het openbaar toilet verdwijnt. Tijdens deze fase wordt de Frits De Wolfkaai afgesloten ter hoogte van de oude Sint-Annabrug. In de Josse Ringoirkaai wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd vanaf Houtkaai richting Sint-Annabrug. Het verkeer kan in beide richtingen over de nieuwe Sint-Annabrug richting Moutstraat en omgekeerd. Het kruispunt Molendries-Treinstraat is toegankelijk met éénrichtingsverkeer vanaf de Treinstraat richting Molendries. Het einde van deze fase is voorzien rond 20 mei 2011.

Fase 3 - heraanleg kruispunt – éénrichtingsverkeer Sint-Annabrug
Als alles volgens plan verloopt start vervolgens op 20 mei 2011 fase 3 en dat betekent wegenis- en rioleringswerken op rechteroever, op het plein aan de oude Sint-Annabrug. Deze wegeniswerken zorgen voor een gewijzigde verkeerssituatie want tijdens deze fase is de doorgang ter hoogte van de brug onvoldoende breed om dubbel afdraaiend verkeer van en naar de Josse Ringoirkaai mogelijk te maken. Hierdoor kan alle gemotoriseerd verkeer (zowel autoverkeer als busverkeer) enkel staduitwaarts gebruik maken van de Sint-Annabrug. Het verkeer stadinwaarts wordt omgeleid via de Burchtstraat. Ter hoogte van de Zeebergbrug worden duidelijke vooraanwijsborden geplaatst om het verkeer op een vlotte manier naar het centrum te leiden.
De Frits De Wolfkaai blijft afgesloten ter hoogte van de Sint-Annabrug. Ook de Moutstraat wordt doodlopend. De einddatum voor deze fase van de werken is vermoedelijk op 16 juni 2011.

En wat met linkeroever?
Momenteel voert SOLvA archeologische opgravingen naast de Werfkapel. Als de opgravingen er opzitten wordt begin mei gestart met de heraanleg van het plein. Verwacht wordt dat het Werfplein volledig afgewerkt is tegen het voorjaar van 2012.

Meer info?
De vermelde data kunnen wijzigen door onvoorziene werfomstandigheden. Voor meer informatie kun je ook contact opnemen met dhr. Dirk Doclo, werftoezichter van de stad, op het nummer 0478 88 04 62 of via dirk.doclo@aalst.be. Je kunt ook een kijkje nemen op de website van de stad (www.aalst.be) en je abonneren op de wegeniswerken als je steeds actuele werfinformatie in je mailbox wenst.

Klik hier op volgende link om de infofolder met de planning te downloaden.

Heraanleg kruispunt Molendries - Treinstraat

Heraanleg kruispunt Molendries/Treinstraat vanaf 9 maart 2011

De werken aan de nieuwe Sint-Annabrug verlopen voorspoedig. Vanaf woensdag 9 maart start een nieuwe fase van de werken. Dan wordt het kruispunt Molendries-Treinstraat heraangelegd. Deze werken zullen een 3-tal weken in beslag nemen. Tijdens deze fase van de werken worden de Treinstraat en Molendries doodlopend, maar alle handelszaken blijven bereikbaar.

21 februari 2011: stand van zaken werken Werfplein en Sint-Annabrug

Werfplein en Sint-Annabrug: stand van zaken

Momenteel in uitvoering :

  • montage van de nieuwe brug;
  • verwezenlijken aansluiting met nieuwe brug op linkeroever;
  • wegenwerken Josse Ringoirkaai;
  • afwerken zitput Frits De Wolfkaai.

De nieuwe brug wordt gemonteerd en vermoedelijk is ze begin april klaar voor gebruik, eens ook de aansluiting met de Josse Ringoirkaai in orde is. Eens de nieuwe in gebruik wordt genomen, wordt de oude Sint-Annabrug gesloopt. Daarna zorgt Waterwegen en Zeekanaal nv nog voor het herstel van de kaaimuur. 
Meteen na Aalst Carnaval starten ook de werken aan het kruispunt van de Treinstraat met de Molendries.
Momenteel voert SOLvA in opdracht van de stad nog archeologische opgravingen uit op het Werfplein. Wil je op de hoogte blijven van de opgravingen? Stuur een mailtje naar archeologie@so-lva.be.

Tweerichtingsverkeer
Wie met de wagen komt kan momenteel in beide richtingen over de Sint-Annabrug. In de Vaartstraat geldt nog steeds éénrichtingsverkeer, staduitwaarts. Wie over de Sint-Annabrug het centrum inrijdt kan nu enkel linksafslaan richting Burchtstraat en Molenstraat. Voetgangers, fietsers en bussen van De Lijn kunnen wel nog beide richtingen uit (het busverkeer verloopt via de Dokter André Sierensstraat).

Persmoment
Na Carnaval volgt een persconferentie rond de werken aan het Werfplein en de Sint-Annabrug. Later meer hierover.

  • 13 september 2010: werken Werfplein en archeologische opgravingen

    Wijziging verkeerscirculatie omgeving Werfplein - Sint Annabrug

    Op maandag 13 september 2010 start een nieuwe fase van de wegenwerken op het Werfplein. Vanaf 9 uur wordt het kruispunt van de Vaartstraat met het Werfplein onderbroken voor alle verkeer. Verwacht wordt dat deze werken een maand zullen duren. Ondertussen veranderen er enkele rijrichtingen in de omliggende straten.

    Verkeer
    Het doorgaand verkeer richting Sint-Annabrug wordt omgeleid via het Statieplein en de Dr. André Sierensstraat. De Vaartstraat wordt doodlopend en is enkel bereikbaar via de Graanmarkt voor plaatselijk verkeer.

    Bus
    De bushalte in de Vaartstraat wordt verplaatst (voor meer info: www.delijn.be). In de André Sierensstraat wordt beperkt tweerichtingsverkeer ingesteld voor de bussen van De Lijn en werfverkeer.

    Voetgangers
    Om veiligheidsredenen wordt er geen voetgangersverkeer toegelaten in de Dr. A. Sierensstraat. Voetgangers worden omgeleid via de A. Liénartstraat en de Vaartstraat.

    Brug
    Momenteel in uitvoering: montage van de nieuwe brug en wegeniswerken op het Werfplein (kant voormalig postgebouw).


    Montage Sint-Annabrug

    foto Fernand Van Langenhoven

    Archeologische opgravingen starten op 13 september

    In het kader van het Masterplan Stationsomgeving Aalst zijn op diverse plaatsen van de Stationswijk herinrichtings- en verfraaiingswerken aan de gang. Op het Statieplein wordt ondermeer voorzien in de heraanleg van de pleinbedekking, en rioleringswerken. De werken gebeuren in twee fasen. In een eerste fase worden aan de zuidzijde van het plein collectorwerken uitgevoerd, die hun aansluiting vinden op de eerder aangelegde collectoren in de A. Liénartstraat. Bij deze werkzaamheden zal een archeologisch relevante zone worden aangesneden. Deze werken worden uitgevoerd door SOLVA in opdracht van de stad.

    De kans is reëel dat bij deze werken archeologische sporen worden gevonden. De stad wenst te anticiperen op eventuele vondstmeldingen tijdens de werken, die de latere werkzaamheden zouden kunnen vertragen. Gelet op het feit dat het Statieplein een verkeersknooppunt is, ondermeer door de talrijke buslijnen, en gelet op het feit dat de werken afgestemd worden op een grotere planning met verschillende werven in dezelfde stadszone, mag geen vertraging opgelopen worden tijdens de uitvoering.

    Het doel van het archeologisch onderzoek bestaat er dan ook uit om de meest relevante zone voorafgaand aan de werken op te graven. Vanaf de hoek met de A. Liénartstraat tot de hoek met de A. Sierensstraat wordt ter hoogte van de geplande rioleringswerken een zone voor archeologisch onderzoek afgebakend. De breedte van de onderzoekszone beperkt zich tot de zone noodzakelijk voor de rioleringswerken (vlak van ca. 25m lengte bij ca. 5m breedte).

    Start op 13 september
    De archeologische opgravingen starten op 13 september. Op vrijdag 10 september wordt het wegdek reeds opgebroken. Er wordt een plaatselijke parkeerverbod ingesteld, maar de verkeerscirculatie blijft ongewijzigd. De bushalte wordt verplaatst, voor meer info: www.delijn.be.

    Meer info over de archeologische opgravingen: NV SOLVA - Bart Cherretté, tel. 053 85 85 36
    Meer info over de algemene wegeniswerken in de stationsomgeving: werftoezichter Dirk Doclo, tel. 0478 88 04 62


    Project-MER Pendelparking ter inzage

    Project Pendelparking

    Bekendmaking en terinzagelegging van het volledig verklaarde kennisgevingsdossier

    Op de site van de huidige pendelparking van de NMBS – Holding, gelegen aan het station te Aalst, wordt een grootschalige projectontwikkeling gepland. Er is ruimte voor oa een parkeergebouw voor ca 940 wagens, kantoren, woongelegenheden, een nieuw Denderplein, fietsenstallingen, horeca en eventueel een nieuwe bioscoop.

    Momenteel is de procedure voor het opstellen van het milieueffectenrapport (MER) voor het project op de Pendelparkingsite opgestart. Dit onderzoek dient na te gaan wat de effecten van het geplande project op het milieu zullen zijn.

    Een eerste fase in de procedure voor de opmaak van het MER is het kennisgevingsdossier: dit geeft aan wat de te onderzoeken elementen zijn op vlak van bereikbaarheid, parkeren, geluid, lucht, bodem, water, landschap en archeologie; mens, fauna en flora en milieu.

    Voorliggend dossier geeft nog geen onderzoek of conclusies weer. De “kennisgevingsronde” heeft als doel om alle problematieken/randvoorwaarden/elementen op te lijsten waar bij het feitelijke MER-Rapport moet rekening gehouden worden of die dienen onderzocht te worden.

    Overeenkomstig de bepalingen van artikel 4.3.4 §4 van het decreet betreffende de milieueffect- en veiligheidsrapportage van 18 december 2002 legt de gemeente het kennisgevingsdossier betreffende het Project-MER Pendelparking in de Aalsterse Stationsomgeving ter inzage van het publiek en dit op het onthaal, Grote Markt 3 te 9300 Aalst. Het dossier lag reeds ter inzage van 22 december 2009 tot en met 4 januari 2010.
    De termijn van terzinzagelegging wordt nu verlengd van dinsdag 5 januari tot en met vrijdag 22 januari 2010.

    Eventuele opmerkingen over de inhoudsafbakening van het voorgenomen project-MER dienen binnen een termijn van dertig dagen na de bekendmaking of terinzagelegging, al dan niet via de gemeente, aan de administratie te worden bezorgd. 

    Je kan je opmerkingen schriftelijk bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen, Grote Markt 3 te 9300 Aalst of rechtstreeks sturen naar het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie, Afdeling Milieu-, Natuur- en Energiebeleid, Dienst MER, Koning Albert II-Laan 20 bus 8 te 1000 Brussel, steeds met vermelding van “kennisgevingsnota project-MER Pendelparking Aalst”.

    Meer informatie?
    dienst Ruimtelijke Ordening - sectie Planning

    Zwarte Zustersstraat 8 9300 Aalst
    tel. 053 73 24 56
    ruimtelijkeordening@aalst.be


    Voetgangersbrug afgebroken

    Sint-Annabrug
    Op de Sint-Annabrug bouwen ze momenteel de nieuwe landhoofden op linker- en rechteroever.

    bouw nieuwe Sint-Annabrug

    Frits De Wolfkaai
    Op 26 oktober gingen de rioleringswerken van start op de Frits De Wolfkaai. Deze werken zullen ongeveer 120 effectieve werkdagen duren, inclusief afbraak van de voetgangersbrug en bouw van de zitkuil op de rechteroever.

    Rioleringswerken Fritz De Wolfkaai

    Werfplein
    Vanaf 26 oktober werd het Werfplein, ter hoogte van de André Sierensstraat, aangelegd als werfzone. Ook wijzigde de verkeerscirculatie: de André Sierensstraat werd doodlopend en in de Albert Liénartstraat werd de rijrichting omgedraaid. Bovendien werd in de Vaartstraat en een gedeelte van de Graanmarkt dubbelrichtingsverkeer ingesteld. 

    Voetgangersbrug afgebroken
    Terwijl de werken aan de nieuwe Sint-Annabrug onverminderd doorgingen werd enkele meters verderop de voetgangersbrug afgebroken. De voetgangersbrug, in de volksmond beter bekend als de ‘passerelle’, werd in 1951 gebouwd om voetgangers en fietsers een extra oversteekplaats te bieden wanneer de Sint-Annabrug omhoog moest voor bootverkeer. De nieuwe Sint-Annabrug zal veel sneller werken dan de oude en dat maakte deze extra oversteekplaats overbodig.

    voetgangersbrug afgebroken

    voetgangersbrug afgebroken


    Stand van zaken Sint-Annabrug-Werfplein-busstation

    Werken busstation verlopen volgens plan

    Op 4 mei van dit jaar gingen de werken van start in de Dr. André Sierensstraat voor de bouw van een nieuw busstation. De oude keermuur werd afgebroken en de nieuwe is in aanbouw. Tijd voor een blik op de werf.

    Met het nieuwe busstation wil De Lijn het comfort en de veiligheid voor de reizigers verhogen via een verbeterde toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers en mensen met een kinderwagen, duidelijke reizigersinformatie en brede perrons. Sinds 4 mei zijn de werken effectief van start gegaan en zijn er een 10-tal mensen bezig met het plaatsen van de keermuur, fase 1 van de opbouw van het nieuwe busstation. De voormalige aarden talud is ondertussen deels afgegraven. In de plaats bouwt men een betonnen muur die de achterliggende grond tegenhoudt en op die manier de spoorinfrastructuur, die zich achter de muur bevindt, beveiligt.

    Een blik achter de hekken

    Het plaatsen van de keermuur: de technische kant
    In eerste instantie is er een funderingswand aangebracht die in de grond is gevormd, ook wel soilmix genoemd. Cement en water werden onder hoge druk geïnjecteerd en vermengd met de bestaande grond tot een diepte van 10m. Na uitharding van het cement is er een wand van 60 cm dik ontstaan. Om de bovenliggende keerwand te verstevigen werden tijdens de uitvoering van de wand ook stalen profielen ingetrild. Teneinde horizontale verplaatsing te beperken werd het geheel verankerd met stangen onder de sporentalud. In een volgende stap werden bovenop de funderingswand kopbalken gebetonneerd waarop dan weer de eigenlijke keermuur wordt gegoten. “Een routineklus”, zegt Marc Neirynck, projectleider van de bouwonderneming Van Laere. “Onze werkmannen werken per dag zo’n 8 à 10 m af.”

    Eind oktober
    Volgens de vooropgestelde timing zou de muur er tegen eind oktober moeten staan. Zoals het er nu naar uitziet zal die timing ook worden gehaald. Eens dit werk af is worden er zitbanken tegen de muur geplaatst en komt er een luifel die bescherming biedt tegen weer en wind, wat het wachten op de bus heel wat comfortabeler zal maken.

    Sint-Annabrug en Werfplein
    Ondertussen zijn ook de werken aan de Sint-Annabrug in volle gang. Binnenkort wordt de voetgangersbrug, de passerel in de volksmond, er afgebroken. Gelijktijdig start ook de bouw van de nieuwe brug en de werken op het Werfplein, de Josse Ringoirkaai en de Frits De Wolfkaai. Bij elke fase van de werken wordt ook de riolering aangepakt. De Frits De Wolfkaai komt als eerste fase aan bod, samen met de Josse Ringoirkaai en een gedeelte van het Werfplein (kant André Sierensstraat).
    Een gedeelte van het Werfplein wordt omgevomd tot een aangenaam rustpunt met terrasvorm aan de Dender. Het Daensmonument verhuist naar de onmiddellijke omgeving van de kapel. De aanleg van dit verlaagd plein maakt deel uit van een afzonderlijke aanneming. Uitvoering hiervan is voorzien begin 2011. Als alles volgens plan verloopt dan wordt de oude Sint-Annabrug in het najaar van 2010 afgebroken.

    Stadstelevisie
    Op 27 augustus 2009 wijdde stadstelevisie Aalst een uitzending aan de Sint-Annabrug en het Werfplein. Heb je die gemist? Niet erg, surf naar het Youtube-kanaal van de stad, waar je alle afleveringen van stadstelevisie kan herbekijken: stadstelevisie Aalst op Youtube.

    Minister Crevtis leidt werken Aalsterse stationsomgeving in

    Op woensdag 29 april organiseerden de stad Aalst, de NMBS-Holding, De Lijn en Waterwegen en Zeekanaal NV een rondgang langs enkele sites van het project Aalst Stationsomgeving. Met dit persmoment werd het echte startsignaal gegeven voor de grote infrastructuurwerken die de stad te wachten staan.

    De verschillende partijen gaven tekst en uitleg bij enkele projecten die in de steigers staan.

    Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding opende het persmoment en gaf het woord aan burgemeester Ilse Uyttersprot. Christel Boumans nam het deel van De Lijn voor haar rekening en Leo Clinckers sprak in naam van Waterwegen en Zeekanaal NV. Frank Vanden Bulcke, kabinetschef van (de verontschuldigde) Vlaams minister Kathleen Van Brempt beklemtoonde het belang van een vlotter openbaar vervoer in onze stad en tenslotte mocht Hilde Crevits, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur de bezoekers toespreken. Centraal in haar speech stonden de bouw van de nieuwe Sint-Annabrug en het economisch, ecologisch en sociaal belang van de Dender in onze stad.

    Na de toespraken bezochten de aanwezigen enkele sites. Bij elke site werden spandoeken opgehangen met 3D-beelden van de toekomstige situatie. 

    Dit persmoment ging ook gepaard met de opening van een expo in de stationshal en de lancering van de projectbrochure.
    De projectbrochure valt bij iedere Aalstenaar op 13 en 14 mei 2009 in de bus.

    Ben je niet van Aalst of heb je geen brochure ontvangen?

    • Download ze via volgende link: brochure ASO;
    • of haal er eentje af in het station van Aalst, in het onthaal van het stadhuis, in de stedelijke bibliotheek, of bij de dienst Toerisme in het belfort.

    Een fotoimpressie:

    persbezoek ASo 29 april 2009
    Onthaal in de stationshal van Aalst

    Jannie Haek met de openingstoespraak
    Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding met de openingstoespraak.

    Frank Vanden Bulcke voert het woord in vervanging van minister Kathleen Van Brempt
    Frank Vanden Bulcke spreekt in naam van Vlaams minister Kathleen Van Brempt, die zich liet verontschuldigen.

    Burgemeester Ilse Uyttersprot luistert naar de toespraken
    Burgemeester Ilse Uyttersprot luistert aandachtig en bedankte in haar toespraak de partners en de ambtenaren die zich al jaren voor het project ingezet hebben.

    Vlaams minister Hilde Crevits
    Vlaams minister Hilde Crevits aan het woord. "De Dender is een bijzonder belangrijke vervoersas voor transportverkeer. Als oplossing voor de fileproblemen zou een groot deel van het transport met vrachtwagens kunnen opgevangen worden door transport over water", aldus de minister.

    persrondgang ASO 29 april 2009
    Veel belangstelling voor het nieuwe Statieplein. Architect Christian Kieckens geeft een woordje uitleg.

    Christel Boumans in de Dokter André Sierensstraat
    Christel Boumans van vervoersmaatschappij De Lijn en het nieuwe busstation in de Dr. André Sierensstraat. De werken starten er half mei. Er was vertraging was opgelopen omdat de stabiliteit niet kon gegarandeerd worden bij afbraak van de keermuur. Daarvoor moest eerst nieuwe grond aangevoerd worden.

    Minister Hilde Crevits mag de eerste kabel trekken
    Minister Crevits krijgt instructies om de eerste koperkabel te trekken, als symbolische start van de werken aan de nieuwe Sint-Annabrug. De brug wordt dit najaar gebouwd door Waterwegen en Zeekanaal NV.

    Carl Baert aan het Werfplein
    De nieuwe Sint-Annabrug komt ook in een volledig vernieuwde omgeving terecht. Projectcoördinator Carl Baert (Eurostation) stelt het vernieuwde Werfplein voor.

    Voetgangersbrug
     Ir. Sara De Troeyer van Waterwegen en Zeekanaal NV staat stadstelevisie Aalst te woord. Achter haar sieren enkele grote spandoeken van het project ASO de voetgangersbrug. Bij de heraanleg van het Werfplein wordt deze voetgangersbrug afgebroken. Er komt een nieuwe voetgangersbrug ter hoogte van de Pierre Corneliskaai.

    Paul Martens geeft uitleg bij de nieuwe onderdoorgang
    Paul Martens, de directeur Patrimonium van de NMBS, bij de diensttunnel onder de sporen, die omgebouwd wordt tot een nieuwe onderdoorgang voor pendelaars.

    Christiane Van Rijckeghem aan het ontwerp van de Fietsenstalling
    Christiane Van Rijckeghem geeft in naam van de NMBS-Holding uitleg bij het ontwerp van een fietsgebouw in de Majoor Charles Claserstraat.


    Gedaantewisseling voor Aalsters station

    Stationsomgeving krijgt gedaantewisseling

    Op woensdag 4 juni organiseerden de stad, de NMBS-Groep en De Lijn een infoavond voor de bewoners van het Statieplein en de aanpalende straten. Binnenkort staat deze buurt immers zeer ingrijpende infrastructuurwerken te wachten. Op 5 juni gaven de 3 partners samen met Waterwegen en Zeekanaal nv toelichting bij wat er zoal in de nabije toekomst te wachten staat. Enkele hoofdpunten waren het fietsgebouw, de Sint-Annabrug en het nieuwe busstation.

    Statieplein Aalst
    afbeelding © CHRISTIAN KIECKENS ARCHITECTS BVBA


    Het station van Aalst wordt een modern knooppunt voor trein, bus, auto, fiets en voetganger. De stad, de NMBS-Groep (NMBS-Holding en Infrabel) en De Lijn investeren samen ongeveer 25 miljoen euro in de verfraaiing van de Aalsterse stationsomgeving. Ook de mobiliteit in Aalst moet vlotter. De inrichting van het Statieplein en de omliggende straten is nu zeer sterk gericht op autoverkeer. Voetgangers en fietsers moeten het stellen met minimale voorzieningen. Om hier verandering in te brengen dringt een nieuwe verkeersafwikkeling zich op. Onder meer door de ingrijpende wijziging van de verkeerscirculatie met als gevolg dat er geen autoverkeer de stad nog kan inrijden via de Sint-Annabrug. Ook een nieuw fietsgebouw en busstation, moeten er toe bijdragen dat het Statieplein kan uitgroeien tot een open en aangenaam plein.

    Plaats voor 800 fietsen

    Nieuwe fietsenstalling


    Wie met de fiets naar het station komt zal volgend jaar zijn fiets kunnen stallen in een splinternieuw fietsgebouw in de Majoor Claserstraat. Het wordt een moderne constructie van glas en staal die 2 verdiepingen zal tellen en plaats zal kunnen bieden aan 800 fietsen en 60 bromfietsen. NMBS-Holding start met deze werken begin 2009. Het kostenplaatje bedraagt 1,25 miljoen euro.

    Alle bussen in Dr. André Sierensstraat

    nieuw busstation


    Momenteel is het busstation verdeeld over twee locaties: het Statieplein en de Dr. André Sierensstraat. Voor de busgebruiker is er echter weinig accommodatie voorzien en de in- en uitrijbewegingen van de bussen verlopen niet altijd optimaal. In het masterplan worden de twee bestaande halteplaatsen gebundeld tot één busstation in de Dr. André Sierensstraat.
    Het busstation wordt onderverdeeld in 6 perrons. Een perron zal worden bediend door de stadsbussen en de andere perrons zijn bedoeld voor de streekbussen. Naast het busstation wordt een zone voorbehouden voor fietsers en voetgangers. Tijdens de werken verhuizen de haltes van de streekbussen tijdelijk naar de voorkant van het Statieplein en wordt er in tijdelijke haltes voorzien in de Vooruitgangsstraat en de Stationsstraat. De aanleg van dit vernieuwde busstation begint vermoedelijk in maart 2009 en zal klaar zijn in het najaar van 2009.

    Verkeerssituatie verandert

    Gewijzigde verkeerssituatie

    Om ervoor te zorgen dat alle bussen de Dr. André Sierensstraat vlot kunnen bereiken wordt de verkeersrichting in een aantal centrumstraten omgekeerd: in de Dr. André Sierensstraat zelf, in de Albert Liénartstraat, in de Esplanadestraat en in de Vaartstraat. De Stationsstraat behoudt haar twee rijrichtingen. In de Majoor Claserstraat komt éénrichtingsverkeer in de richting van het station. Verkeer dat het busstation verlaat zal dit dus via de Albert Liénartstraat en de Stationsstraat doen. Een van de belangrijkste gevolgen daarvan is dat er geen inkomend autoverkeer meer kan zijn op de St Annabrug. Fietsers en het openbaar vervoer kunnen de brug wél in beide richtingen kunnen blijven gebruiken, alle bussen rijden immers de André Sierensstraat in. Het autoverkeer kan hier enkel nog staduitwaarts rijden. Het verkeer dat de stad in wil rijdt via de Zeebergbrug of de Zwarte Hoekbrug. Door deze verandering zal het openbaar vervoer veel vlotter het station kunnen bereiken en zal de chaos rond de St Annabrug en op het Statieplein verdwijnen. Het Statieplein wordt na de herinrichting opnieuw een echt plein.

    Nieuwe Sint-Annabrug

    Eind dit jaar start Waterwegen en Zeekanaal nv met de bouw van een nieuwe Sint-Annabrug. De huidige Sint-Annabrug, een constructie van eind de jaren ’30, is verouderd en de smalle doorgang waar alle verkeer over moet zorgt voor een gebrek aan comfort en veiligheid. De nieuwe brug moet ook een vlotte doorgang van de scheepvaart met grotere boten tot 1350 Ton (nu 600 Ton) garanderen. De kostprijs voor dit project bedraagt 3 miljoen euro. In het brugproject zijn ook de herinrichting van het Werfplein, de Frits De Wolfkaai en de Jossé Ringoirkaai in opdracht van de stad, opgenomen. Die herinrichting is nodig voor de aanpassing aan de nieuwe verkeerscirculatie en voor het stijgend belang van het openbaar vervoer en het fietsverkeer. Tegelijkertijd wordt de Denderomgeving zelf opgewaardeerd door een verlaging van de kade op beide oevers. Om hinder voor het wegverkeer tot het minimum te beperken zal de huidige Sint-Annabrug tijdens de bouw van de nieuwe brug in dienst blijven. Enkel bij de start van de werkzaamheden zal het verkeer ongeveer één week worden onderbroken. Pas nadat de nieuwe brug volledig gebruiksklaar is wordt de oude Sint-Annabrug afgebroken.

    Werfplein

    Sint-Annabrug

    Sint-Annabrug